Hodina přírodovědy – zábava a vzdělání v jednom

V několika hodinách přírodovědy se žáci pátého ročníku seznamovali s neživou přírodou, která je důležitá pro přežití všech živých organismů. Povídali jsme si o tom, odkud se na naší planetě vezme světlo a teplo, co to je vzduch a o vodě a jejím neustálém koloběhu. A protože některé pojmy jsou pro žáky abstraktní, tak jsme si trochu pomohli jednoduchými chemickými pokusy, kterými jsme si ukázali, jak se třeba projevuje plyn – oxid uhličitý, který je obsažen, jak ve vzduchu, tak ve vodě.

Tančící rozinky.

Pokus s tančícími rozinkami demonstruje princip hustoty a reakci oxidu uhličitého ve vodě. Žáci si připravili sklenici s roztokem jedlé sody a octa. Do sklenice vložili rozinky a sledovali, jak se začnou rozinky pohybovat – nejprve klesnou na dno, ale pak je bublinky oxidu uhličitého vynesou zpět na povrch. Tento proces se opakuje a rozinky vypadají, jako by tancovaly.

Proč se to děje?
Když se oxid uhličitý uvolňuje, bublinky se přichytí na povrch rozinek. Ty se stanou lehčími a vystoupají na hladinu. Na povrchu bublinky prasknou a rozinky opět klesnou, dokud se celý proces nezopakuje.

Nafukující se rukavice.

U dalšího pokusu se žáci snažili nafouknout gumovou rukavici, aniž by do ní sami foukali ústy vzduch. Do sklenice nalili ocet, do rukavice vsypali jedlou sodu, rukavici poté nasadili na hrdlo sklenice a zvedli ji, tak aby se jedlá soda přesypala do sklenice. Jakmile se soda smísila s octem, začalo docházet k chemické reakci, při níž se uvolnil oxid uhličitý. Tento plyn nafoukl rukavici, která se zdánlivě „sama“ zvedala.

Jak to funguje?
Jedlá soda reaguje s kyselinou octovou a v octu začne vznikat oxid uhličitý. Uvolněný plyn nemá kam uniknout, a tak postupně nafukuje rukavici.

Ubrousek pod vodou

V tomto pokusu jsme chtěli zjistit, zda když ponoříme skleničku dnem vzhůru do vody, tak uvnitř skleničky může zůstat vzduch a voda se dovnitř skleničky nedostane.

Žáci vzali malou skleničku, do které zmuchlali ubrousek tak, aby po otočení skleničky vzhůru nohama nevypadl. Skleničku s ubrouskem uchopili do ruky a ponořili do vody ve velké nádobě. Skleničku vkládali do velké nádoby kolmo. 

Když skleničku opět vytáhli z vody, zjistili, že je ubrousek suchý.

Proč to tak je?

Ve skleničce je vzduch. Jestliže ji ponoříme do vody dnem vzhůru, vzduch zůstává, protože nemá kam unikat. Má totiž menší hustotu než voda, proto zůstává pořád nad ní. I ubrousek zůstává pod vodní hladinou ve vzduchu. Proto je po vytažení sklenky z vody suchý.

A že si se všemi výzvami žáci poradili na jedničku, se můžete přesvědčit na video odkazech pod jednotlivými pokusy, které si můžete s dětmi také vyzkoušet sami doma.

 

Mgr. Simona Brudovská

 

 

Pojďte s námi nahlédnout do nové učebny přírodopisu.

Od letošního školního roku, mají žáci naší školy k dispozici novou odbornou učebnu přírodopisu. Učebna je vybavena interaktivní tabulí, spoustou nových pomůcek jako jsou binokulární mikroskopy, model oka, chrupu, ucha, kůže a dále také torzem lidského těla. Tyto modely lidských orgánů mají odnímatelné komponenty a žáci si je můžou kdykoliv rozložit, jednotlivé části si popsat a zjistit jejich funkci.

Ne všechny pomůcky ale dorazily ve složeném stavu, proto se žáci šesté třídy pustili do skládání sami. A proč zrovna šesťáci? Protože v obou případech se jednalo o pomůcky týkající se učiva přírodopisu tohoto ročníku. A tak díky zručnosti Toníka Trávníčka, Karolíny Bernáškové, Jaromíra Gregora, Matyáše Boháče a Mikuláše Ptaszeka nám přibyly dva složené modely rostlinné a živočišné buňky. Šesťáci si také jako první vyzkoušeli nové mikroskopy a pozorovali prvoky ze senného nálevu.

Pevně doufáme, že takto vybavená a specializovaná učebna vytvoří to správné vědátorské klima a zajistí žákům co nejpřirozenější výuku založenou na jejich osobní zkušenosti.

Mgr. Simona Brudovská

Projekt Záložka do škol

V letošním školním roce se naše škola opět zapojila už do 15. ročníku mezinárodního česko-slovenského projektu Záložka do knihy spojuje školy. Cílem projektu je navázání kontaktů mezi českými a slovenskými základními školami a podpora čtenářství prostřednictvím výměny záložek do knih. Tentokrát žáci libovolnou technikou ztvárnili na své záložky téma Od mravence po velrybu. Partnerskou školou v letošním ročníku pro nás byla Základná škola s mateřskou školou Papradno.

Projektu se účastnili žáci 1. stupně, kteří se svými učiteli, asistentkami a paní vychovatelkami vyrobili velmi pěkné záložky a všichni s napětím očekávali, jaké záložky pro ně připravily děti ze Slovenska. Ani děti z partnerské školy se nedaly zahanbit a jejich záložky se nám všem také líbily.

Doufáme, že projekt splnil očekávání dětí a že darovaná záložky jim udělala radost.

Mgr. Blanka Junková

Soutěž ve finanční gramotnosti

V pátek 25. 10. se žáci naší školy zúčastnili 8. ročníku soutěže ve finanční gramotnosti „Peníze a my“, kterou pořádá Obchodní škola ve Žďáře nad Sázavou.

Soutěže se účastní tříčlenná družstva. Naši školu reprezentovalo družstvo žáků 8. ročníku ve složení: Daniela Dítětová, Elena Kostelecká a Vojtěch Juda, z 9. ročníku se soutěže zúčastnil Lukáš Brázda, Sebastian Sláma a Martin Ruprecht.

V první části soutěže píší soutěžící test, který má ověřit úroveň jejich znalostí z oblasti finanční gramotnosti. Výsledky testu se započítávají do soutěže jednotlivců i družstev. V další části soutěže už žáci soutěží jako tým. Letos bylo úkolem soutěžících vytvořit kalkulaci pro školní výlet pro 30 žáků a 2 pedagogy. Svoji prezentaci potom jednotlivá družstva představují porotě i ostatním soutěžícím.

I když jsme letos neobsadili první místa, přesto doufám, že se soutěž žákům líbila, mohli si ověřit své znalosti v oblasti finanční gramotnosti a porovnat své znalosti a dovednosti s ostatními.

Všem žákům, kteří reprezentovali naši školu, děkuji za vzornou reprezentaci školy.

Mgr. Blanka Junková